Kaupunginhallituksen, -valtuuston, toimikuntien ja lautakuntien pöytäkirjojen säilytysajan pidentäminen Paimion nettisivuilla

Paimion kaupunginhallituksen, kaupunginvaltuuston ja eri lautakuntien sekä toimikuntien pöytäkirjat säilytetään tällä hetkellä Paimion nettisivuilla vain vuoden ajan. Kuten myös kaupunginvaltuuston kokousten videot. Tämä tarkoittaa sitä, että kuntalaisten on käytännössä erittäin vaikeaa löytää tietoa siitä, mitä on päätetty ja milloin, sekä kenenkin toimesta.

Ratkaisuksi ongelmaan on tarjottu sitä, että kuntalainen voi tulla kaupungintalolle toimistoaikana tutkimaan arkistoja. Tämä ei ole järkevää ajankäyttöä kummallekaan osapuolelle, ja on lisäksi melkoisen vaivalloista.

Myöskään sähköpostitse pöytäkirjoja ei voi käytännössä pyytää; silloinhan pitäisi jo valmiiksi tietää mitä asiaa on käsitelty missäkin pöytäkirjassa.

Ehdotamme, että pöytäkirjat säilytetään Paimion nettisivuilla vähintään viisi vuotta. Se helpottaisi kuntalaisten tiedonsaantia, lisäisi läpinäkyvyyttä sekä luottamusta avoimeen päätöstentekoon.

Paimio on seutukunnasta ainoa, jossa pöytäkirjat ovat nähtävissä näin lyhyen ajan. Seuraavassa muutamia esimerkkejä muista kunnista:

• Turku: kaupunginhallituksen pöytäkirjat vuodesta 2009, lautakuntien pöytäkirjat vaihtelevasti esimerkiksi vuodesta 2009 alkaen. Kapunginvaltuusto vuodesta 2009 alkaen.
  • Raisio: suurin osa toimielimistä vuodesta 2017 alkaen
  • Kaarina: kaikki toimielimet vuodesta 2019 alkaen
  • Lieto: kaikki toimielimet vuodesta 2021 alkaen
  • Salo: kaikki toimielimet vuodesta 2021 alkaen
  • Marttila: vaihtelevasti 1-3 vuoden näkyvyys

Kuten on helppo huomata, Paimio toimii tässä peränpitäjänä: kaikissa muissa kunnissa pöytäkirjat pidetään pidempään kuntalaisten nähtävillä.

Paimion kaupunki on myös uusinut asiakirjanhallintajärjestelmänsä jo yli kaksi vuotta sitten, ja tämä uusi järjestelmä mahdollistaa tarvittaessa salaisten tietojen automaattisen “mustaamisen” pöytäkirjoista ennalta asetetussa ajassa, joten asiakirjojen mahdollisiin salaisiin tietoihin viittaaminen ei estä asiakirjojen pidempää näkyvyyttä tietoverkossa. Ja kun pöytäkirjojen pidempiaikainen näkyvyys on mahdollista muissa kunnissa, miksi ei sitten Paimiossa?

Paimion perussuomalaisten valtuustoryhmä